اَللَّهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتَکَ

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

آداب ورسوم شب یلدا در استان لرستان

29 آذر 1396 توسط اللهم عرفنی حجتک

در لرستان نیز که مهد فرهنگ غنی ایرانی بوده شب یلدا یا شو اول قاره با آداب و رسوم خاص خود همراه است و مردم این دیار سعی می کنند در حد بضاعت خود به هر نحو که شده این آداب را به جای بیاورند.

روز آخر آذرماه ، خانه تکانی توسط کدبانوها و زنان لرستانی آغاز می شود و همزمان با این خانه تکانی حال و هوای دل مردمان لر نیز طراوت و تازگی می یابد.

زنان لرستانی با تمام هنر وسلیقه خود سعی در یک سفره آرایی چشمگیر و سبقت از یکدیگر دارند و در این میان می توان گفت یکی از اصلی ترین غذاهای لرستان به ویژه خرم آباد انواع غذاهای کبابی از جمله جوجه کباب و کوبیده است.

رفته رفته با نزدیک شدن به غروب آخرین روز پاییز در همه خانه های لرستان بوی گندم بوداده به مشام می رسد گندمی که اصطلاح ‘ گندم شیر’ دارد و آن را در شیره می خیسانند و زردچوبه و نمک را با آن مخلوط می کنند سپس آن را روی ساج برشته می کنند و همراه بادام، گردو، کشمش، سیاه دانه و کنجد مخلوط می کنند.

البته سالهای اخیر سایر تنقلات از جمله پسته و گردو و بادام نیز جایی در سبد شب یلدای لرستانی ها برای خود باز کرده اند.

بعد از صرف شام مفصل، شب نشینی، دید و بازدید اقوام، فال حافظ و فال چهل سرو به همراه صرف انار و هنداوانه آغاز می شود .

فال چهل سرو تفالی به اشعار لکی

مجموعه ابیات چل سرو که سراسر به زبان لکی است متعلق به قوم لک و ادبیات و فرهنگ آن بوده که با توجه به لک زبان بودن بخش های وسیعی از لرستان و ارتباط لک زبانان با سایر اقوام، در سراسر استان گسترش یافته است.

گرفتن فال چهل سرو و خواندن چهل بیت شعر، همانند تفال به حافط در میان لرستانی ها رواج دارد، تفالی که لرستانی ها برای شروع فصل سرماو زمستان می زنند و گاهی اوقات نیز به نیت خاصی فال می گیرند.

در چهل سرو یک نفر از بزرگان خانواده چهل عدد از دانه های تسبیح را شمرده و جدا می کند و سایر بزرگترها که اشعار چهل سرو را می دانند به نوبتمصرع های نخست این اشعار را می خوانند و به ازای هر مصرع ، یک عدد دانه تسبیح شمارش می شود.

البته فرد تسبیح به دست باید تسبیح را از مابقی افراد مخفی کند تا متوجه نشوند چهل دانه تسبیح کی به اتمام می رسد ، تا اینکه چهلمین مصرع که به چهلمین دانه تسبیح می رسد ، به عنوان نتیجه تفال اعلام می شود.

پس از این آن، مصرع دوم تفال نیز خوانده می شود و تعبیر آن هرچه که باشد به منزله خوب یا بد بودن نتیجه نیت مورد نظر است.

خدات و بین د دو گل ژوهار ، اول اسب و زین دوم ژن و مال به معنی خدایت بدهد دو گل از بهار اول اسب و زین دوم زن و دارائی، تلی ژ زلفت پاونی پامه، گری نوینمت آخر دنیامه به معنی تاری از زلفانت پایبند پامه، لحظه ای نبینمت آخر دنیامه، هر صو و سحر بانگ خروسان ، شوره تلمیت بار تازه عروسان به معنی هر صبح و سحر بانگ خروسها، صدای پای کاروان تازه عروسها نمونه هایی از ابیات فال چهل سرو هستند.

یکی از پر هیجان ترین بخش های شب یلدا در لرستان اجرای آئین سنتی است که مورد علاقه اقشار مختلف و گروههای سنی متفاوت قرار می گیرد.

پس از صرف شام، پسرهای نوجوان هر خانه با در دست گرفتن چادرهای مشکی و رنگی از طریق پشت بام منزل خود به پشت بام همسایه ها می روند و با سردادن اشعاری ، صاحبان خانه ها را به بیرون از منزل می کشانند.

در واقع با توجه به بافت سنتی بسیاری از مناطق لرستان، خانه ها دوش به دوش یکدیگر قرار گرفته و به راحتی می توان تا چندین خانه را از طریق پشت بام ها سرکشی کرد.

در این آئین، دراز کردن شال یا چادری از پشت بام همسایه برای دریافت آجیل و میوه از سوی دیگر همسایگان و خواندن اشعاری به همین منظور از برنامه های ویژه شب یلدا در شهرهای مختلف لرستان است.

نوجوانان و جوانان به پشت بام همسایه خود می روند و در حالی که چادر همراه خود را از پشت بام به منزل همسایگان آویزانکرده اند، با خواندن اشعار کوتاه، رسیدن یلدا را خبر می دهند و برای اهل منزل آرزوی خیرت و برکت می کنند.

پس از خواندن اشعار با صدای بلند ، صاحب خانه در شال و یا چادرآنها آجیل، شیرینی و میوه و گندم شاهدانه می گذارد.

امشو اول قاره، خیر د هونت بواره امشب اول یلدا یا اول زمستان است خیر از خانه ات ببارد، نون و پنیر و شیره، کیخا هونت نمیره نان و پنیر و شیره کدخدا صاحب خانه خانه ات نمیرد، چی به علی کوشکه بیاره چیزی بده علی کوچولو یا بچه ات بیاورد، اشعاری است که توسط جوانان و نوجوانان خوانده می شود.

قربانی کردن گوسفند و تقسیم آن به چهل قطعه رسم فراموش شده ی یلدا در لرستان

باید گفت قریمی تر ها لرستان از رسم و رسومی در شب یلدا سخن می گویند که دهه ها اخیر به فراموشی سپرده شده، رسمی که در آ ن پس از قربانی کردن یک گوسفند و تقسیم آ ن به چهل بسته، ذخیره غذایی زمستان آماده می شد.

در این آئین که بیشتر در محیط های عشایری و روستایی انجام می شده گوسفند را مجددا در پوست خود نگهداری می کردند تا در سرمای زمستان، جیره غذایی مناسبی برای خانواده باشد.

لرستانی ها همچنین از اول آذر تا 40 روز بعد را چله بزرگ می نامند و گوسفند قربانی شده را برای این چهل روز نگهداری می کنند.

از روز چهل تا روز 44 زمستان را به عنوان سردترین و سخت ترین روزهای سرما می دانند و در وصف آن اینگونه سروده اند: چارم و ری چلته به این معنی که این چهار روز به اندازه تمامی چهل روز نخست زمستان سرد و طاقت فرسا است

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: فرمایشات پناهیان لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

اَللَّهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتَکَ

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • انتخابات
    • فرمایشات پناهیان
      • دکتر رفیعی
  • صلوات
  • مناسبات
  • مناسبات
  • مناسبات
  • مناسبات
  • مناسبات
  • مناسبات
  • مناسبات
  • مناسبات
  • امام زمانی
  • سخن بزرگان
  • سخن بزرگان
  • پندهای آموزنده
  • مادرقلب خانه
  • پدر قلب تپنده
  • مسائل روز
  • انتخاب همسر
  • تقوا
  • خانواده
  • درمسیربندگی
  • مطالب ناب
  • داستان
  • احادیث
  • دلنوشته

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس